لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

خواص شیره انجیر در طب سنتی

شیره انجیر دارای خاصیت است که در فصل پاییز نباید از خوردن آن غافل شد. شیره که از انجیر گرفته می شود، دارای قند بالایی بوده و بسیار مقوی و مغذی است، ضد نفخ است و در تقویت بنیه بدن تاثیر زیادی دارد، انرژی زا و خون ساز هم است.

در منابع طب سنتی ایرانی، شیره انجیر را دبس یا دوشاب می نامند. طبیعت این خوراکی، گرم و تر است.

شیره نیز مانند خود انجیر دارای مقادیری از ویتامین آ، ب و ث است و مصرف آن نیازهای بدن را به این ویتامین ها تأمین می کند.

خواص شیره انجیر در طب سنتی :

یکی دیگر از فواید دوشاب، غلیظ کردن شیر مادر است، به همین دلیل اگر شیر مادری رقیق باشد، می تواند در کنار بقیه درمان ها شیره انجیر را مصرف کند.

* مولد خون صالح (خون سالم و طبیعی و بدون مواد زائد) است. اگر از ضعف عمومی بدن رنج می برید یا مبتلا به کم خونی هستید می توانید شیره انجیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

* افزایش دهنده وزن بدن است. از دیگر فواید این خوراکی شیرین، افزایش حجم عضلات است. به همین دلیل است که ترکیب شیره انجیر و ارده کنجد به کسانی که اهل ورزش هستند، توصیه می شود چراکه علاوه بر مقوی بودن، باعث افزایش حجم عضلات می شود.

* یکی دیگر از خواص شیره انجیر بازکنندگی گرفتگی هاست و از این رو برای اینکه در مجاری کبد، انسداد ایجاد نشود، می توان شیره انجیر را همراه با سرکه انگور مصرف کرد.

* یکی از خواص شیره انجیر اثر ضدالتهابی و نرم کنندگی در ناحیه حلق است، به همین دلیل افرادی که به خصوص در فصل های سرد سال دچار التهاب حلق می شوند و به دنبال آن سرفه می کنند، توصیه می شود که از غرغره شیره انجیر با آب استفاده کنند.

* درمان کننده ی صرع، کهیر، سرفه مزمن، تپش قلب، لاغری مفرط ، ضعف احشا و یرقان است.

* برای بیماری های طحال، افسردگی و غضب مفید است.

* برای روان کردن ادرار نیز از آن استفاده می شود.(جهت خرید شیره انجیر کلیک کنید)

ویژگی های شیره مرغوب

شیره مرغوب شیره ای است که رنگ آن شفاف بوده و خاک آلود نباشد.

روش تهیه شیره انجیر

معمولاً برای تهیه شیره، آب انگور شیرین رسیده را گرفته، صاف کرده و تحت حرارت قرار می دهند تا سه چهارم آب آن تبخیر شود. سپس بر آن خاک رس می زنند و می گذارند تا جرم آن ته نشین شده و شیرین شود. تا زمانی که به آن خاک نزنند، شیره انجیر به خوبی شیرین نمی شود و ناصاف خواهد بود.

روش تهیه سرکه شیره

برای تهیه سرکه شیره، باید به میزان یک دهم شیره انجیری که دارید، به آن سرکه انجیر خانگی اضافه کنید و برای ۲ تا ۳ دقیقه آن را بجوشانید تا سرکه و شیره به خوبی با هم مخلوط شوند. در هر بار مصرف هم باید حدود ۲-۱ قاشق غذاخوری از این ترکیب را در یک لیوان آب حل کرد و نوشید.

کلام آخر:

در این مطلب قصد داشتیم شما را با خواص شیره انجیر آشنا کنیم. دقت داشته باشید که برای تهیه شیره انجیر مرغوب علاوه بر مراجعه به فروشگاه های معتبر میتوانید از طریق وبسایت رازقی نیز اقدام به خرید کنید.

امیدواریم که از مطالعه این مطلب استفاده لازم را برده باشید و با نظرات خود ما را در بالا بردن کیفیت مطالب منتشر شده از وبسایت رازقی یاری فرمایید.

پیشنهاد میکنیم از مقاله عرقیات گیاهی را چه زمانی مصرف کنیم؟ دیدن کنید.

تعداد نظرات : 0